lørdag 1. august 2015

Spisestuestoler - Framgangsmåte

Jeg vet det er mange som har ventet på dette innlegget, og nå er det her endelig!
I tillegg er det mange av dere som allerede har prøvd selv på å trekke om spisestuestolene etter inspirasjon fra meg, og det er kjempe kjekt å se:)

Da begynner vi.....
(Jeg merker jeg ble litt ivrig midt i prosjektet så jeg glemte å ta bilder et par ganger underveis. Men satser på at det går fint)

Du trenger:
Maling (jeg brukte infra diamant 40halvblank, hvit base - kr 379,-)
Kryssfinerplate (obs bygg kr 250,-)
Madrass (2 stk barnemadrass fra jysk kr 100,- pr stk.)
Stoff (jysk 5m 299,- jeg brukte 2pk)
Dekor/møbel stifter (selges på obs bygg og clas ohlson ca 30,- for 40stk)
Perler (hobbybutikk kr 37,-)
Håndtak (biltema ca kr 59,-)
Fiskesnøre
Stifter
Spikere

(Viktig å også få med at jeg fikk god hjelp av min kjære mann til bl.a saging og borring. Det gjorde at det gikk enda lettere <3 )


Det første jeg gjorde var å pusse ned og male stolene opp til setet.
Etter dette trakk jeg opp de setene som allerede var på stolene. Dette får alle til uten problem. Du klipper til stoff, trekker det hardt over stolsetet og stifter på undersiden. 


Stolryggen måtte jeg bygge litt på med kryssfinerplater, så her kjøpte jeg en stor plate og delte opp i 12 like deler. 2 til hver stol da jeg både har på framsiden og på baksiden.


På de 6 platene som skulle på framsiden målte jeg opp og tegnet hvor knappene/perlene skulle være. Så borret Mads ut der jeg hadde markert. 

Så stiftet jeg stoffet på nederst (1cm fra enden) på de platene med hull i, før jeg banket de fast i stolryggen med et par spikere. 

De to madrassene delte jeg opp i 3 og 3 biter så de passet på platene. Her kan det være lurt å lime de litt på i kantene så ikke de beveger seg vekk fra plassen sin når stoffet skal festes. 

Så er det tid for å få på stoffet. Da er det bare til å dra det opp over madrassen og stifte det fast bak i kantene på stol ryggen. Viktig at soffet festes stramt. (det er IKKE viktig hvordan det ser ut bak på stolryggen når stoffet er festet, for disse stiftene skal av igjen etter knappene/perlene er festet).

Så festet jeg perlene med fiskesnøre.


Da ser det slik ut bak. Fiskesnøret er festet med stifter.


Nå skal stiftene som du festet stoffet med av igjen. 

Så må de 6 platene til stolryggene få stoff på. Det bare stiftes fast på baksiden.
Så bankes platene fast på stolryggen som på bildet under.


Så begynner tålmodighetsprøven...

Trekk stoffet stramt mot stolryggen, brett det inn og stift fast som på bildet under:
Så er det til å banke inn dekorstiftene/møbelstiftene.


DA er vi snart ferdig. 

Bare til å feste håndtakene nå......

Og vi er FERDIG!!!!!!!! 

Å søren, bordet igjen men det skjønner vel alle hvordan gjøres.
Det pusses lett ned og males til det er jevnt og fint :)

TADA :)

Håper dere forstod dette, og lurer dere på noe er det bare til å spørre.

4 kommentarer:

  1. Hei!

    Lurer på hvordan kostnaden er for dette. Om du kan oppsummere ut i fra stoff, stifter , skum, plater ect .
    Samt hvor lang tid beregnet du med gjøre dette på ?

    Designroll@gmail.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :)
      Først av alt, beklager sent svar. Kommentaren din falt litt bort :/ Men skal vi se..... Som det står i innlegget så brukte jeg:
      Maling (jeg brukte infra diamant 40halvblank, hvit base - kr 379,-)
      Kryssfinerplate (obs bygg kr 250,-)
      Madrass (2 stk barnemadrass fra jysk kr 100,- pr stk.)
      Stoff (jysk 5m 299,- jeg brukte 2pk)
      Dekor/møbel stifter (selges på obs bygg og clas ohlson ca 30,- for 40stk 8pk.)
      Perler (hobbybutikk kr 37,-)
      Håndtak (biltema ca kr 59,-)
      Fiskesnøre, Stifter, Spikere hadde vi i hus, hvis ikke er alt dette super billig på biltema og kommer nok ikke på mer enn 50-100kr
      Totalt 1763,- for å fornye spisebord og 6 stoler.

      Jeg brukte ca 1 uke på alt sammen:)

      Slett
  2. Hei, hva heter stoffet fra Jysk som du har brukt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:) Nå har ikke jeg pakkene til de lengre, men jeg mener ganske sikkert at det var TIGERLILJA jeg brukte:)

      Slett