søndag 24. november 2013

Oppskrift på heklede baby sokker/tøfler

Her kommer oppskirft på baby tøffel / baby sokker til dere:

Garnet jeg har brukt er Baby Soft fra Nille. Og heklenål 4(mener jeg).

Hekle Info:
- Dette er oppskrift på baby sokker til alder 8-12 mnd. Ønsker du mindre sokker hekler du 6 fm om den magiske ringen istedenfor 8 fm. For større kan du enten bruke heklenål 5, eller hekle 10 fm istedenfor 8 fm.
- VIKTIG! Hver omgang skal startes med 2 lm. Og når du hekler rundt avsluttes hver omgang med kj.m i 2 lm. Dette har jeg ikke skrevet i oppskriften.

Foten:
Start med en magisk sirkel.
Hekle 8 fm i ringen.
omg 1: Hekle 2 st i hver fm fra forrige omg. (16 st)
omg 2: Hekle *1 st, 2 i neste* gjenta fra-til ut omg. (24 st)
omg 3: Hekle *1 st i de to første, 2 i neste* gjenta fra-til ut omg. (32 st)
omg 4-10: Hekle 1 st i hver st fra forrige omg. avslutt med kj.m og klipp tråden.

Hælen:
Begynn i 6 maske til høyre fra der du avsluttet forrige omg.
omg 11: Hekle staver i de neste 12 maskene.
omg 12 - 15: Hekle staver fram og tilbake.
omg 16: Hekle 6 fm. Brett så sammen hælen på vrangen og hekle den sammen ved å hekle 6 fm opp igjen.

Ankelen:
Bytt til det hvite garnet.
Omg 17: Hekle tilsammen 32 st rundt tøffelen.
Omg 18: Nå skal det hekles ribbemasker. Dette gjøres ved at du hekler st forran og bak st fra forrige omg. Link til video HER for bedre forklaring.

Gjenta omg 18 til du syns tøffelen er høy nok:)
Avslutt med kj.m. Klipp og sy tråder :)

Lurer du på noe er det bare å spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan.
Bruker dere oppskriften min så er det veldig fint om dere linker til meg. Og gjerne send bilde av deres resultat, det er alltid kjekt å se :)

1 kommentar:

  1. Hei, kunne du lagt ut antall rader og masker når man hekler med kun 6 masker i første magic ring også? Jeg har kommet til hælen, men skjønner ikke helt hvor de 6 fm skal hekles, og lurer på om det kan ha noe å gjøre med at jeg ikke har klart å forminske hele oppskriften korrekt.